Kråkön

När jag va liten åkte jag 1 vecka varje sommar till min vän N i Stockholm. Första gången var jag 7 år och jag skulle flyga själv. Jättenervös minns jag att jag var men de tog så bra hand om mig att jag inte ens var rädd nästa år jag skulle flyga upp till Sthlm.

Vi stannade dock ej i Stockholms stad utan packade bilen full med grejer, knappt så vi fick plats själva, och begav oss uppåt mot Hudiksvall. Där har N o hennes familj sin båt och bara tanken på när man kliver av bilen efter 3 timmars körning o känner doften av hav får en att mysa. På med flytväst och 20 min färd ut till mitt älskade Kråkön.

Så här ser det ut när man kommer in med båten till hamnen och huset på höger sida är N´s släkts hus med brygga o båthus=)


Här har jag spenderat de bästa sommrarna i mitt liv. Inga bilar, inga affärer, bara lugn o ro. När vi ej badade så gick vi med hunden i skogen, plockade blåbär som vi sedan gjorde blåbärspaj på. Tror ingen förstår hur mysigt där är och hur man verkligen kan hitta sig själv utan att stressa o tänka på en massa saker som ska göras. Här kan man ba luta sig tillbaka o glömma bort allt jobbigt hemma.

Varje år hade vi kräftfest och jag fick lära mig hur man äter en kräfta på "rätt" sätt. När man va liten åt man ju gärna bara klorna, kanske stjärten men absolut inget mer. I familjen Lindqvist går inget till spillo på en kräfta=) Fick även lära mig att äta fisk. Vi fångade ju all fisk själva och det smakar ju helt annorlunda. Började med att smaka på strömming och sen efter 2 sommrar åt jag all fisk som serverades, tom stjärtarna på strömmingen som steks o smakar som chips.

Vilka minnen, sitter här o bara ler o drömmer mig tillbaka. Det va många år sen jag va med på Kråkön nu vilket e så synd. Men blir ju så när man växer upp o jobbar på sommrarna och inte har lika lätt att ta sig dit som när man hade sommarlov flera månader när man va liten.

De sista minnet jag har från Kråkön va jag nog en 14-15 år. Då träffade jag o N några killar där på ön o jag blev ju lite bettutad i denna säkert 5 år äldre kille, hehe. Men han tyckte om mig osså så vi hade la lite myspys o fick faktiskt ett vykort av han när han va ute o reste säkert 1 år efter vi träffades där. Hade vatt så kul o få kontakt med han igen. Nu när man har facebook o så e det så lätt att hitta folk men ej lyckats. Så om det finns nån som läser min blogg från Härnösand där han va ifrån så hojta till om ni vet nån som heter A Stark. Kommer ej ihåg förnamnet men för mig det var Andreas eller Anders eller nått liknande.

Nu när jag sitter här o minns tillbaka kommer det upp så myk roliga saker vi gjort. Paddtävling som vi hade mitt i nätterna. Jag, N o hennes lillebror E va ute mitt i nätterna o samlade paddor i en spann sen hade vi paddtävling från bryggan. Den som först fick sin padda  i vattnet vann=)

Jag o N va små busar osså iallafall sista året jag var med. Exakt vad vi gjorde kan jag inte riktigt dra upp här då jag vet att vissa som läser denna blogg ej ska veta ALLT=) Men vi va uppe mitt i nätterna o smygrökte o drack häxa. Till vilken nytta vi drack alkohol på en ö där man ej träffade nån eller fanns nått o göra vet vi nog ej själva. Det va nog mer spänningen.

Skulle kunna sitta hela dagen o bara skriva ner minnen från min underbara tid på min älskade ö men ska ej tråka ut er. Ska faktiskt ta med lite bilder från den tiden o scanna in så ni får lite mer insyn hur underbart där e.

ALLA borde få ha ett eget Kråkön.


Kommentarer
Postat av: Milla Pilla

Förstod nästan att du skulle skriva ngt, så var tvungen å kolla........

"Lilla stumpan", jag vet mkt väl vad ni gjorde ibland.....hehe.

Sååå kul att du tycker att alla ska ha ett eget Kråkön, men det stämmer verkligen. Känner mig lite bortskämd med denna idyll. JÄTTE kramar, i morrn åker vi

2008-07-04 @ 19:15:46
Postat av: Nina

Håller med dig, vi har verkligen minnen för livet och alla förtjänar ett ställe som detta! Som ger en sån otrolig lycka i livet, finns ingen plats jag trivs bättre på! Mår alltid så bra där och hur mycket bekymmer man än har så är man alltid en ny människa när man kommer hem där i från! Och fan vad kul vi hade på den lilla ön hihi, trots att det kanske kunde kännas trist i tonåren så hade vi fan kul...ställde alltid till med något haha! Tack för den fina orden om Sveriges vackraste ö!!!

/N

2008-07-16 @ 12:15:34
Postat av: Mamma

Lilla gumman!



Du är så välkommen att följa med upp igen. Om du och N kan hålla sams tillräckligt länge för att åka upp till ÖN! Där är fortfarande lika vackert!

Kramar

2008-07-16 @ 14:23:06
Postat av: Fredrik

Snygg bild om jag får säga det själv..vill du ha fler?

N får väl fråga runt efter A Stark på lördagens Kråköfest! Typ en fjärdedel av alla på Kråkön heter ju Stark så hon får jobba lite!

2008-07-16 @ 14:41:44
Postat av: Mormor

Hej gulliga Annika! Inte trodde du väl att det allseende mormorsögat inte såg att ni mitt i natten smygrökte och fnittrade så båten gungade? Ni låg ju i båten för att ni skulle får "sova ut" stackars små plugghästar, trötta efter skolans läxor. Men hade rökpaus vid pass 03.15 i soluppgången. Och visst är du välkommen upp igen så jag får krama om dej, det var ett tag sen sist!

2008-07-17 @ 10:27:52
Postat av: Nina

haha många blev det som la inlägg...haha skit kul ju! Jo jag ska spana efter A Stark hihi,kanske jag finner honom i vimlet, jag får mingla runt lite bland kråköbona:-)

2008-07-17 @ 13:26:40
Postat av: Moster

Hej Annika!

Jag vill också gärna träffa dig igen. Självklart är du välkommen ut. Vilken toppenbild! Jag har nu kommit hem från Kråkön och skall snart börja jobba.

Stor kram!

2008-07-28 @ 16:57:49
Postat av: Magnus Skoglund

Hej

Det finns en Anders Stark som är vetrinär och bor i Stockholmsområdet (60 år) sen fins det en som heter Andreas Stark (från Härnösand)(30 år) som f.n finns i Kalmar där han utbildar sig till sjökapten.

2010-07-16 @ 10:55:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0