anpassa sig

Innan jag skriver detta inlägget vill jag göra klart för er att jag inte är rasist.

Jag fick ett samtal här på jobb angående en konsultation. Vi bokade tid o allt men den sista frågan jag fick var om det var en man eller kvinna som kollade håret. När jag sa det var en man frågade hon om man kunde få en kvinna men det är ju bara Niklas här som är utbildad så det går ju inte.
Då avbokade hon. Hon hade sjal o fick ej visa sitt hår för män.

Hmm ok?! Om nu invandrar kvinnor väljer att ha sjal tycker jag är deras ensak men att de INTE FÅR visa sitt hår är ju helt sjukt. Det är inte en gynekolog som ska ner i fiffin o rota, vilket jag kan förstå att man känner sig obekväm o vill ha en kvinna istället för en man. Men detta gäller hår, på huvudet. Jag tycker synd om denna kvinnan som mår skitdåligt av att hon tappar sitt hår men hon kan ej få hjälp för hon får ej visa sitt hår för män. Finns typ inga kvinnor som har detta som yrke berättade Niklas för mig. Sen när jag började tänka efter så förstår jag inte varför man vill ha tillbaka sitt hår om man endå ej visar det?

Jag anser att kommer man till Sverige måste man försöka att anpassa sig. Klart de får fira sina traditioner om de vill det men det ska ej gå ut över svenska samhället. Man måste försvenska sig iallafall lite. Ett krav måste vara att de lär sig språket o skaffar sig jobb.

Har mega respekt för invandrare som verkligen kämpar men man ser ju hur det finns invandrare som inte ens vill lära sig. I Sverige jobbar även kvinnor o det gäller även invandrare. Varför ska de gå hemma o leva på bidrag vi skattebetalare pröjsar för att de anser att där de kommer ifrån är kvinnor hemma o tar hand om barnen.

Skulle kunna disskutera om detta i 100 år men väljer att avsluta där. Hoppas ingen tar illa upp för jag menar inget illa med det jag skriver utan det är bara lite av mina tankar.

Skriv gärna en kommentar om hur ni ser på det.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Finns visst kvinnor som har detta som yrke - European Clinic i Landskrona.

2009-04-22 @ 12:35:57
Postat av: Linda

Hej Annika!



Alltså de flesta människor som lever på bidrag i detta landet är Svenskar själva. Alltså innan du skriver något så kolla upp fakta, folk kan ta illa vid. Hur Utländsk är du bä du åker på semester? Hur mycket respekt visar VI svenskar när vi åker på semester till andra länder, ZERO och det vet alla. Varför skulle de "försvenska" sig? vad menar du när du skriver så?

2009-04-23 @ 16:51:34
Postat av: annika

linda: Jag skrev inte att alla som lever på bidrag är invandrare, så innan du hoppar på mig LÄS det jag skriver. Skrev att man ser invandrare som tänker som jag skriver.inte att alla är så utan att MAn ser det. Att de ej ska jobba för kvinnor jobbar ej i deras länder där de kommer ifrån o de vill inte ens lära sig språket. O att försvenska sig menade jag att man får ta till sig av svenska samhället, tex med språk o hur vi arbetar o lever. tro inte vi hade kunnat åka till tex turkiet o slå upp en svensk kyrka.

o jag har aldrig användt ordet utländsk utan invandrare. o att åka på semester o flytta till ett annat land är väl 2 helt skillda saker?

2009-04-23 @ 17:38:24
URL: http://annikaokenzo.blogg.se/
Postat av: Maria

Tjena!

Finns faktiskt redan kyrkor i Turkiet http://www.kingtours.se/Turkiet/Broschyr/Turkiet%20pilgrimsresa%2016maj%2009.pdf detsamma gäller för Syrien, Libanon, Egypten, Iran etc :) Tycker det är viktigt att ta tillvara minoriteters intresse. Vill man vara hemmafru så får man gärna vara det, finns ju många svenska mammor som är "hemmamammor" men då krävs det ju att ens partner kan försörja en. Man har ju inte rätt att "slippa" jobba i Sverige om man inte kan försörja sig själv och det är väl inte mer än rimligt....Vad gäller slöjan så är det upp till henne om hon vill visa upp sig utan för en manlig läkare annars får hon fortsätta tappa håret eller hitta en kvinnlig läkare som kan hjälpa henne, inte mycket mer att be för....ha det!

2009-04-23 @ 18:51:42
Postat av: Linda

Hej! jag hoppar inte på dig, men nä du skriver att du vill att man ska komentera så får du räkna med att alla kanske inte håller med dig. Och nej jag tycker inte det är helt skilda saker allt handlar om respekt för ett annant land. hur lätt tror du att det är att helt plötsligt lära sig ett annat språk bara sådär? Har du kanske tänk på vilka möjligheter Sverige ger invandrare? det är inte så självklart att bara anpassa sig när man inte får hjälp. En annan sak är att man ska vara försiktig att skriva "dreas länder" vilka länder är det du skriver om? Många invandrare som kommer hit är krigsoffer och måste leva här vare sig de vill eller inte. Tro mig dina skatter pengar går mer till svenska skattesmitare som förskingrar miljontals kronor eller andra högt upsatta män och kvinnor som får miljontals kronor i pension. Eller tex vår kära Kungafamilj som lever på våra skatte pengar.

2009-04-24 @ 15:29:56
Postat av: Anonym

Det är därför invadrare är överrepresenterade i svenska fängelser!!!!!

2009-04-24 @ 16:26:51
Postat av: Martina

klart hon vill ha tillbaka sitt hår fast hon inte får visa det. i deras kultur är en kvinnan hår bara till för mannen... tappar hon det är hon inte längre fin för sin man...sen kan man ju tycka vad man vill om det...

2009-04-27 @ 18:14:44
Postat av: Linda

Vadå inte fin för sin man? hur vet du det?

2009-04-28 @ 15:23:36
Postat av: M.T.

Det här var ju inte alls genomtänkt. För det första så ÄR de flesta människor med olika bakgrunder anpassade till Sverige. Jag är själv invandrare, jag läser på universitet och har föräldrar med toppenjobb. Däremot har jag flera svenska vänner som lever på socialbidrag och utnyttjar studiemedel för att kunna shoppa kläder, smink osv medan dem fullständigt skiter i skolan. Så vem är det som är anpassad till samhället egentligen?

Dessutom ACCEPTERAR Sverige mångfald. Vad är egentligen svenskt enligt dig, att man går runt och är precis som alla andra(vad de nu innebär..)? Mångfald är det som gör hela Sverige och resten av världen så kom inte med ditt opålästa skitsnack.

2011-05-25 @ 12:09:45
Postat av: M.T.

Ursäkta men det här var ju inte alls genomtänkt för fem öre... För det första så ÄR de flesta människor med olika bakgrunder anpassade till Sverige. Jag är själv invandrare, jag läser på universitet och har föräldrar med toppenjobb (ja dem har till och med bättre jobb än svenskar just för att dem har KÄMPAT sig upp och inte valt att leva på socialen). Däremot har jag flera svenska vänner som lever på socialbidrag och utnyttjar studiemedel för att kunna shoppa kläder, smink osv medan dem fullständigt skiter i skolan! Så vem är det som är anpassad till samhället egentligen?

Dessutom ACCEPTERAR Sverige mångfald, mångkulur och mångreligiositet annars hade invandrare från diverse kulturer aldrig funnits just i Sverige. Att döma folk och förknippa deras beteende med deras ursprung och kultur är i högsta grad orelevant eftersom även hos invandrare från samma bakgrund finns en enorm mångfald av uppfattningar kring hur man ska anpassa sig till samhället. MEN även också hos svenskar! Vi är bara människor..

2011-05-25 @ 12:14:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0